søndag 8. mai 2011

Energi i varm fønvind

For tida har jeg veldig energi. I går bakte jeg horn med sjokoladefyll. Fin måte å få brukt opp sjokolade etter påske, rester fra konfektesker osv... Veldig gode ble de også!
Godt med en kopp kaffe og te i sola om ettermiddagen. Midt i jobbing i hagen.
Jeg bruker min Bestemor Konstanses hvetedeig:
1 liter hvetemel
1 dl sukker (jeg halverer)
1 ts kardemomme
100g smør (jeg brukte i underkant av 1 dl nøytral olje)
50g gjær
3,5 dl melk

Stekes 225g i ca 15 min.

Denne porsjonen gir 16 horn eller boller. Jeg har pleid å tredoble før i tida da vi var stor fam her. Bestemor hadde alltid anis i sine boller, så det gir barndomsminner for meg.
Så sylta jeg rabarbra med jordbær. Noe med litt frysepulver, og noe med litt syltepulver. Det ble ganske godt det også.
Problemet mitt har vært at jeg har dårlig med syltetøyglass, eller fryseembalasje SMÅ STØRRELSER! Så hvis noen har noen å avse der ute, så vil jeg gjerne ta i mot det. Kan gjerne byttes mot rabarbra, for det har jeg mer av:
Rabarbraen vokser som bare tusan... Blir nok flere avlinger i år. Dessuten har jeg ferdig porsjonert til syltetøy i frysen fra i fjor...
Så bare stikk innom og få rabarbra!

Så her mangler ikke på energi. Ha ei fin uke alle som er innom, jeg er snart tilbake - hvis jeg har tid he, he
Til slutt må jeg si at i dag har jeg klart å gå tur - med staver - til Håland, gjennom Bjørgene og hjem igjen! Veldig positiv erfaring! Så nå kan det bli daglige turer framover, vi får se...