søndag 17. oktober 2010

Eplehøst

Fredag var det et nydelig høstvær. Vi hadde frokostbesøk av min kusine Lillian som kom med fly fra Oslo for å besøke sin familie i helga... Veldig kjekt med en god prat!
Så dro jeg på venninnebesøk i Haugesund til lunsj. En sosial og travel dag, men veldig hyggelig! Etter en liten tur i skumringen, sovnet jeg sikkert fire ganger foran TV på kvelden....
Jeg har fått epler av naboen! Hun har to epletrær som bærer rikelig med frukt. Jeg kan ta så mye jeg vil... Tenk det!
Nå har jeg tenkt å gjøre som Underbara Klara (se blogglisten) å lage tørkede epler.
Jeg har nemlig en god oppskrift på hjemmelaget frokostblanding, som jeg pleier å lage. Og den skal det blant annet være tørket eple i.
Oppskriften har jeg hentet fra en bok om mat, helse og livsglede for kvinner som er i den hyggelige alderen rundt 50 + -. Boka heter " Midt i livet", og jeg har kjøpt den på Mammut-salg!
Her kommer oppskriften på frokostblanding:
8 dl havregryn
3 dl solsikkefrø, gresskarfrø, sesamfrø eller linfrø
2 dl hakkede nøtter
2 ss kanel (litt mye, synes jeg)
1 dl eplejuice
1 ss honning
2 dl tørkede epleringer klippet i biter
1 dl korinter
1 dl tørkede tranebær

Bland gryn, frø, nøtter og kanel i en stor bolle. Varm eplejuicen litt i mikroen og rør honningen ut i denne. Helles over det tørre og bland godt. Haes på bakepapir i langpanne, og stekes på 150 gr i ca en halv time. Når blandingen har kjølnet, blandes den tørkede frukten inn. Oppbevares i tett glass. Passer godt til å blandes med yoghurt.

Når det gjelder min helse nå, så er nok den preget av en del smerter for tiden. Og dessuten er nok blodverdiene på det laveste nå mellom kurene. Derfor er jeg tilbakeholden med for intim kontakt med andre akkurat nå. Og så kastet jeg opp i går midt i støvsuginga, det kan også ha sammenheng med lav blodprosent...

Snart er det kjøttsuppe med løksaus, nam nam!
En fin søndag ønskes til alle som titter inn i dag! Bloggeklem fra meg!